Bandenspanning Autotheorie| Wat Moet je Weten? Regels & Informatie

Theorie bandenspanning auto

Met het hebben van een auto verrijk je op een bepaalde manier je leven doordat je snel grote afstanden kunt leggen. Een auto heeft echter geen onbeperkt leven en dit is goed om stil bij te staan wanneer je denkt aan het onderhoud van de auto. Onderhoud bijhouden aan je auto is cruciaal om er lang van te kunnen genieten. Door onder andere regelmatig onderhoudsbeurten uit te voeren, je auto te poetsen en de olie te checken ben je al op de goede weg. Echter, is het ook belangrijk regelmatig de bandenspanning te checken of te laten checken.

In dit artikel vind je de belangrijkste informatie over bandenspanning, zodat jij geen problemen hebt om de vragen omtrent bandenspanning in het theorie-examen te beantwoorden.

Wat moet je tijdens het auto theorie examen weten over bandenspanning?

Tijdens je theorie-examen is de kans zeer aanwezig dat je een of twee vragen over bandenspanning krijgt. Je moet begrijpen wat er kan gebeuren als je een te lage of te hoge bandenspanning hebt. Zaak dus om dit onderwerp goed te kennen.

Bovendien kan er een vraag in de test komen waarbij je door middel van een afbeelding moet kunnen aantonen of de band onder de juiste spanning staat. Ook wanneer je voor een scooter- of motorrijbewijs gaat, komt dit onderwerp naar voren in de test.

Belang van een goede bandenspanning

Banden lopen naar verloop van tijd leeg, ook al gebruik je de auto niet elke dag. Het is dus erg belangrijk om dit regelmatig te checken, zodat je geen risico loopt. Voorts zijn er meerdere redenen die het voordelig maken om je bandenspanning te controleren.

Door de juiste bandenspanning te rijden, zorg je ervoor dat je zuinig en milieubewust rijdt. Dit zorgt er tevens voor dat je minder geld uitgeeft aan brandstof. Een te lage bandenspanning zorgt er namelijk voor dat je auto meer energie verbruikt. Het is dus ook goed voor je portemonnee om je bandenspanning op orde te houden. Een ander voordeel is dat de juiste bandenspanning voor minder slijtage zorgt. De banden gaan dus langer mee en het is veiliger.

Als je een te hoge of te lage bandenspanning rijdt, neemt je grip op de weg af. Je hebt grotere kans op een klapband en in bochten kan er slipgevaar optreden. Dit is dus niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor medeweggebruikers. Wanneer de bandenspanning te hard is, is het contact met de oppervlakte kleiner. Dit zorgt voor slijtage in het midden van de band en zal de remweg doen toenemen. Bij zachte banden slijt je juist de zijkanten en dit zorgt voor instabiliteit in de bochten.

Hoe controleer je de bandenspanning?

Hoeveel bandenspanning je auto nodig heeft, ligt aan het voertuig, merk en gewicht. Bandenspanning drukken we uit in “bar” wat staat voor de druk. Meestal vind je in je auto de informatie over wat de bandenspanning moet zijn. Bijvoorbeeld in de openingsklep van de tank.

De bandenspanning auto controleren kun je zelf doen of laten meten bij tankstations, garages, wasstraten en sommige parkeerplaatsen. Hier staat dan een bandenspanningsmeter die je op het ventiel van de band plaatst. Via een digitaal scherm zie je dan hoeveel bar je band op dat moment heeft. De juiste bandenspanning auto hoort normaal tussen de 1.8 en 3.2 bar te liggen. Ligt het erboven of eronder? Dan kun je dit invoeren, zodat de meter dit voor je bijstelt. Winterbanden hebben bovendien 0.2 bar meer nodig dan normaal.