Gevaarherkenning oefenen
Gevaarherkenning is een cruciaal onderdeel van het rijden en komt dus ook altijd aan bod in het CBR-examen. Gevaarherkenning houdt in dat je potentiële gevaarlijke situaties kunt opmerken, herkennen en voorspellen. Per situatie kun je reageren door te remmen, gas los te laten of helemaal niks te doen. Door middel van onze gevaarherkenning tips, weet jij precies hoe je moet handelen per specifieke situatie.
Wanneer kies je voor remmen?
Remmen doe je altijd wanneer er direct gevaar om je heen is. Wanneer je niet direct remt, kan er een ongeluk gebeuren. Door te remmen verminder je flink je snelheid tot het gevaar geweken is, soms doe je dit door de rem ingedrukt te houden en helemaal tot stilstand te komen.
Duidelijke voorbeelden hiervoor is wanneer het stoplicht oranje of rood oplicht, maar er zijn meerdere gevaar herkenningspunten waar je dient te remmen. In veel gevallen word je ook gewaarschuwd door een bord , maar niet altijd. Hieronder zie je voorbeelden wanneer je moet remmen:
- Bij files
- Bij drempels
- Wanneer er fietsers, kinderen of gehandicapten in je directe omgeving zijn. Ook bijvoorbeeld wanneer je ineens een bal ziet over rollen, is dat een teken dat er kinderen in de buurt kunnen zijn.
- Wanneer je niet kunt zien wat er na een bocht komt
- Bij grote snelheidsverschillen tussen weggebruikers
- Wanneer de weg wordt versmald
- Wanneer er obstakels op de weg liggen
- Bij wegwerkzaamheden
- Wanneer je ingehaald wordt
- Bij drukke winkelgebieden en scholen
Wanneer kies je voor gas loslaten?
Gas loslaten doe je wanneer er potentieel gevaar is dat je niet direct ziet, maar wel kunt verwachten. Het is de stap voor remmen, want door gas los te laten, bereid jij je voor om op de rem te drukken in het geval dat de potentieel gevaarlijke situatie verandert naar een gevaarlijke situatie.
Als je het gas ingedrukt blijft houden, is de kans dat je geen tijd meer hebt om snel genoeg te remmen. Denk bijvoorbeeld aan een rij auto’s die geparkeerd staat. De mogelijkheid hier is dat er iemand ineens tussenuit komt lopen. Een ander moment waarop je gas los laat is wanneer je iets ziet in de verte. Het is te ver om al te remmen, maar je laat al gas los voor het geval dat je verderop moet remmen.
Zie je bijvoorbeeld een bocht, drempel of tegenligger in de verte, dan laat je alvast gas los. Ook laat je gas los wanneer je een waarschuwingsbord ziet. Ten laatste laat je gas los als remmen een groot risico vormt. Als je bijvoorbeeld over een glad wegdek rijdt zoals sneeuw of natte bladeren of wanneer er iemand kort achter je rijdt.
Wanneer doe je niets?
Op het moment dat er helemaal niets aan de hand is, je rijdt de aanbevolen snelheid en de situatie is compleet veilig. Dan doe je niets. Op het moment dat je dan iets gaat doen, doe je namelijk iets onverwachts wat voor gevaar kan zorgen. Mensen kunnen namelijk verrast raken van je handelen.
Gevaarherkenning theorie
Gevaarherkenning is goed te oefenen in onze cursus door middel van voorbeeldvragen met afbeeldingen. Elke afbeelding geeft een specifieke situatie weer, die je kunt beantwoorden in multiple choice; remmen, gas los of niets doen. Bij proefexamens met gevaarherkenningsvragen oefenen, dien je ook rekening te houden met de verkeersregels, verkeerstekens en markeringen. Let daarnaast ook op de wegcondities, weersomstandigheden en ieders veiligheid.
Het is zaak dat je de situaties snel herkent, omdat in het verkeer je ook snel moet reageren. De tijd die je voor het beantwoorden krijgt van gevaarherkenningsvragen duurt dan ook maar 8 seconden. Het oefenen van gevaarherkenning vergt de nodige aandacht. Doe daarom zeker een aantal keer de oefenvragen over gevaarherkenning . Hoeveel fout je hebt, geeft jou de indicatie of je de stof goed kent of nog moet herhalen.